FlixBus verkrijgt tóch toegang tot Amsterdam Centraal

04/05/2023

FlixBus verkrijgt tóch toegang tot Amsterdam Centraal

+ Vervoerregio Amsterdam gaat overstag na bezwaarprocedure

+ FlixBus gaat een nachtlijn tussen Amsterdam en Berlijn vanaf CS IJzijde rijden.

+ De lijn rijdt vanaf 11 mei dagelijks via Groningen en Hamburg naar Berlijn

+ Ook plannen voor treinverbinding van FlixTrain via Amsterdam Centraal

Amsterdam, 05/04/2023 – Internationale mobiliteitsaanbieder FlixBus gaat vanaf 11 mei naar Amsterdam Centraal rijden. De Vervoerregio Amsterdam heeft besloten om de aanvraag voor een dagelijkse nachtlijn via Amsterdam Centraal naar Berlijn goed te keuren. De aanvraag is na een door FlixBus ingediend bezwaar alsnog gehonoreerd. Daarmee is voor FlixBus de weg vrij om haar eerste verbinding via het busstation CS IJzijde aan te bieden.

Nachtlijn N75 rijdt vanaf 11 mei iedere nacht om 23:15 uur van Amsterdam Centraal naar Berlijn via Groningen, Bremen en Hamburg. De rit in de tegengestelde richting komt om 7:15 uur aan op Amsterdam Centraal. De FlixBus biedt daarmee ook een zeer vroege en late verbinding tussen Amsterdam Centraal en Groningen, dat met de trein alleen met minimaal één overstap bereikbaar is. Ook de reistijd is met 2 uur en 10 minuten concurrerend met de trein.

Station Amsterdam Sloterdijk blijft de centrale hub voor FlixBus in Nederland. Arthur Kamminga, Head of Public Affairs bij FlixBus Benelux: “Op Sloterdijk hebben we op drukke dagen circa 200 bussen per dag en verwelkomde meer dan 1,5 miljoen reizigers in de laatste twaalf aanden. Die kunnen en willen we niet naar Amsterdam Centraal verhuizen.” FlixBus wil het reguliere openbaar vervoer niet in de weg zitten, maar benadrukt dat er op “CS IJzijde” buiten de spits veel capaciteit vrij is. Kamminga vervolgt: “Busstations zijn net als treinstations en luchthavens publieke infrastructuur. Als FlixBus bijdraagt aan een doelmatiger gebruik en zonder subsidie nieuwe verbindingen aanbiedt, dan is dat wat ons betreft een win-win-situatie voor het openbaar vervoer.”

Capaciteitsaanvraag FlixTrain

Het moederbedrijf van FlixBus, de wereldwijde mobiliteitsaanbieder Flix SE, heeft Amsterdam Centraal niet alleen voor busverbindingen in het vizier. Ook treindochter FlixTrain heeft onlangs een aanvraag bij ProRail en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ingediend om een internationale treinverbinding te mogen starten vanaf de Duitse grens bij Zevenaar via Arnhem en Utrecht naar Amsterdam Centraal, en vanaf daar verder naar Den Haag HS en de eindbestemming Rotterdam Centraal.

FlixBus vierde onlangs haar tiende verjaardag en is na de overname van het Amerikaanse Greyhound en het Turkse Kamil Koc een wereldwijde speler geworden die inmiddels actief is in meer dan 40 landen. Met de toevoeging van FlixTrain is een multimodale mobiliteitsaanbieder ontstaan die bus- en treinvervoer als één gecombineerd netwerk aanbiedt. De treinen van FlixTrain rijden op dit moment al in Duitsland en Zweden, maar de ambitie reikt aanmerkelijk verder. Onlangs werd een internationale treinverbinding vanuit Duitsland naar Zwitserland aan het netwerk toegevoegd en werd bekend dat FlixTrain nadenkt over uitbreiding richting Denemarken en de Benelux.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Arthur Kamminga, Senior Expert Authorizations, Public Affairs and Legal Benelux:             arthur.kamminga@flixbus.com ; +31 (0)6 2850 0735